al 2 jaar te veel zorgtoeslag, wat moet ik doen ?

hallo,
ik ben van baan gewisseld en heb geen aangifte meer gedaan. Ik ontvang elke maand 55 euro te veel zorgtoeslag...
Als ze komen dat ik het terug moet betalen kan ik over het bedrag dan nog een boete krijgen ?

Bedankt !!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
3.1K

Antwoorden (4)

Nee ze rekenen geen extra boete over het bedrag, je moet het alleen wel terugbetalen. Als je dan niet terugbetaalt, dan krijg je uiteraard wel een boete erbovenop.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je krijgt geen boete maar je moet het wel terugbetalen. Ga naar www.toeslagen.nl en geef de wijzigingen door.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik geniet liever nog van de rente haha
Mijn advies: zo snel mogelijk ervoor zorgen dat het bedrag wordt herberekend. Daarvoor hoef je niet tot het einde van het jaar te wachten. Dat is zelfs onverstandig, want alles wat je nu te veel ontvangt, moet je straks terugbetalen. (Zonder boete overigens, mits tijdig terugbetaald volgens regels die hiervoor gelden.)

Ga naar de bronsite, log in op 'Mijn toeslagen' en pas alles aan. Daarbij heb je in ieder geval je DigiD nodig. Maak verder een (niet te lage) schatting van je vermoedelijke jaarinkomen. Nadat alles verwerkt is door de Belastingdienst ontvang je een mededeling en zul je in de nog niet verstreken maanden een lager toeslagbedrag ontvangen.
Computoon
11 jaar geleden
Nee, alleen de wettelijk verschuldigde rente moet je terugbetalen, inclusief natuurlijk alles wat je teveel hebt ontvangen. Een boete hoef je niet te betalen, tenzij je natuurlijk de boel op z'n beloop laat en op het moment dat je een acceptgiro krijgt te laat betaalt, dan betaal je op den duur wel een verhoogd bedrag.

Je hoeft trouwens helemaal geen aangifte te doen om je toeslagen te wijzigen. Je kunt gewoon een wijzigingsformulier insturen, of online inloggen met DigiD en zelf je inkomen wijzigen. Dan wordt direct de eerstkomende maand je toeslag al aangepast. Als je nú een wijziging doorgeeft, zul je de rest van het jaar een nog lagere toeslag ontvangen, omdat men dan te teveel ontvangen toeslag per maand verrekend. Als het meer is dan de nog uit de keren zorgtoeslag, ontvang je een acceptgiro, of houdt men het in van huurtoeslag, voorlopig teruggave van de IB, of andere nog openstaande bedragen.